reklama

To,čo nemáme

Ahojte priatelia, možno na to nevypadám, ale občas ma to chytí a ja rozmýšlam a rozmýšlam... nič ma nevie zastaviť. V poslednej dobe ma ovplyvnilo hlavne to, ze slúžim ako bútľavá vŕba viacerým ľuďom... vylievajú svoje srdiečko na moje pliecko, vravia mi svoje boliestky a ja fúkam fúkam fúkam... Popri tom sa samozrejme dozviem čo dnešných ľudí trápi... potom som sa dostala k tomu, prečo ku mne vlastne chodia... prečo ja a nie ďalší ich kamarát... došla som na to... som vonku z kruhu deväťdesiatdeviatky... že neviete čo to je? Porozprávam vám príbeh...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)


Bol raz jeden kráľ. Taký klasický kráľ. Klasickí králi sa vyznačujú tým, že čím sú bohatší a mocnejší tým sú smutnejší. Smutní, lebo chcú mať ešte viac bohatstva a moci. Náš kráľ bol ten najklasickejší na svete. Mal však sluhu, ktorý ako to už v prípade smutných kráľov býva, veľmi šťastný. Každé ráno budil kráľa s piesňou na perách na jeho spokojnej a uvolnenej tvári žiaril úprimný úsmev a ku všetkému , tak ako k celému životu pristupoval pokojne a šťastne. Jedného dňa si ho dal kráľ zavolať.

'V čom je tvoje tajomstvo, sluha?', spýtal sa ho kráľ.
'Aké tajomstvo, veličenstvo? '.
'V tom, že si taký šťastný, po celý čas.'
'Nemám žiadne tajomstvo, veličenstvo'.
'Nemám dôvod byť smutný, lebo vám môžem slúžiť, šatíte ma, chovate, mám domček, ženu a krásnu dcéru a z času na čas ma obdaríte dajakým tým peniazom navyše. Ako by som nebol šťastný?'
Kráľ to nevedel pochopiť. Z tých vecí predsa človek nemôže byť šťastný... Sluhu vyhodil za dvere s tým, že mu klame. Dal si zavolať svojich mudrcov, aby mu to vysvetlili. Tí mu odpovedali- 'Veličenstvo, ten muž je šťastný, lebo je von z kruhu'.
'Von z kruhu?'
'A to ho robí šťastným?'
'Nie,pane. To ho nerobí nešťastným.'
'Ak tomu spravne rozumiem, ked je clovek v kruhu, je nestastny?'
'Presne tak.'
'Ako sa dostal von?'
'Nikdy v kruhu nebol.'
'Čo je to za kruh?'
' Kruh deväťdesiatdeviatky.'
'Priznám sa, že tomu vôbec nerozumiem.'
'Veličenstvo, pochopíte, keď nám dovolíte predviest názornú ukážku.'
'Dovolte, aby sluha vstúpil do kruhu.'
'Pripravte sa však na to, že stratíte vynikajúceho služobníka.'
Kráľ privolil. Jeho mudrcovia mu povedali, aby prichystal mešec s 99 dukátmi. Ani o jeden viac, ani o jeden menej. Mudrci zobrali mešec a večer sa prikradli k domčeku sluhu. Napísali na lístok odkaz:TENTO POKLAD JE TVOJ, ZA TO ŽE SI DOBRÝ ČLOVEK. UŽI SI HO V ZDRAVÍ. Potom hodili mešec do okna domu. Sluha zbadal mešec, prečítal si odkaz, poťažkal ho, zatvoril dvere a vrátil sa do domu. Vysypal dukáty na stôl. Dotýkal sa ich a podvedome z nich začal robiť kôpky po 10 dukátov. Spravil 9 kôpiek po 10 dukatov a na poslednej desiatej zostalo len 9. 'To nieje možné! Okradli ma! Zlodeji!' pomyslel si.
Prehĺadal okolie, ale to, čo hľadal nenašiel. 'Je to veľa peňazí, ale chýba mi jeden dukát. 99 nieje celé cislo.'
Kráľ a jeho radcovia sledovali sluhu cez okno. Jeho tvár nebola taká ako predtám. Mal zvraštené obočie a stuhnuté črty. Oči mal privreté, zrenice zúžené a jeho pootvorené pery odhaľovali zaťaté zuby. Schoval peniaze, zobral papier a začal počítať. Koľko mu potrvá, kym našetrí jeden dukát? Bude tvrdo pracovať, aby ho zarobil... a potom už do smrti nebude musieť robiť. So 100 zlatými dukátmi už predsa nemusí robiť... so 100 zlatými dukátmi bude boháčom... SO 100 ZLATÝMI DUKÁTMI SI BUDE SPOKOJNE ŽIŤ...
Dokončil svoje výpočty. Keď bude tvrdo pracovať a svoj zárobok odkladať, bude schopný našetriť stý dukát za 12 rokov.
'To je dlhý čas' pomyslel si.
Možno by mohol požiadat ženu, aby si našla prácu v dedine. Okrem toho, svoju prácu u kráľa skončí o piatej, ešte by mohol pracovať do neskorej noci a tým ušetriť. Tak by získal dukát už o 6 rokov.
Ale to je pridlhý čas! Mohol by nosit a predávať v dedine jedlo čo zvýši v paláci a čím menej doma zjedia, tým viac môže predať. Predať, predať... Začalo mu byť horúco. Načo im je toľko teplých zimných šiat? Načo je im viac ako jeden pár topánok? Bude to obeť. Ale pri maximálnom zaťažení našetrí svoj stý dukát už za 4 roky. Kráĺ a radcovia sa vrátili do paláca. Muž vstúpil do kruhu deväťdesiatdeviatky...
V nasledujúcich mesiacoch sluha realizoval svoje plány tak, ako si predsavzal. Ráno zabúchal na kráľovskú komnatu zachmurený a so zlou náladou.
' Čo ti je?' spýtal sa ho panovník naoko nevinne.
'Nič.' povedal sluha.
'Ešte nedávno si sa smial a pospevoval si si.'
'Robím si svoju prácu, či nie? Čo odo mňa ešte chcete veličenstvo? Aby som bol váš sluha a trubadúr?'
Neprešlo veľa času a kráľ sluhu prepustil. Nechcel mať pri sebe večne zachmúreného človeka...

Nechcem samozrejme nikoho poúčať. Je to len príbeh, ktorý sa mi páči, a čo vyjadruje jednu zlú ľudskú vlastnosť... večnú nespokojnosť s tým čo máme... Je to bludný kruh. Vždy sa pachtíme za tým, čo nemáme, a keď to dosiahneme, stane sa ZTOHOČONEMÁME TOČOMÁME a začneme sa znovu naháňať za TÝMČONEMÁME. Celý život čakáme na niečo... byt, auto, snúbenicu, dobrú prácu, dovolenku... kedy si už konečne uvedomíme, že 99 dukátov je celý poklad? Že nám nič nechýba, nikto nám nič nezobral, že číslo 100 nieje o nič okrúhlejšie ako 99? Koľko vecí by sa zmenilo, keby sme dokázali vychutnávať naše poklady také, aké sú?
Ale pozor! Vedieť, že 99 je kompletný poklad neznamena vzdať sa svojho ciela. Neznamená to, že sa musíš uspokojiť s hocičím. PRETOŽE VZIAŤ NA VEDOMIE REALITU JE JEDNA VEC A REZIGNOVAŤ DRUHÁ. Ale to už je iná rozprávka...

Eva Fendeková

Eva Fendeková

Bloger 
  • Počet článkov:  4
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Milá,prirodzená blondínka... Snažím sa pozerať okolo seba všímať si veci... Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu